top of page

Richard Groenendijk. De Mantel der Liefde


Voor mijn verjaardag heb ik samen met een vriendin de show van Richard Groenendijk gezien. De mantel der liefde was een voorstelling waarbij ik ontzettend heb moeten lachen. Richard staat bij mij bekend als een onwijs goede cabaretier. Voor mij de beste in zijn vak. Ook dit keer wist hij me weer te raken en met kippenvel verliet ik de zaal. Ik heb zijn vorige show ook gezien, maar deze steeg boven alles uit. Hij vertelde het verhaal van zijn vriend die op zijn dertiende naar Nederland is gevlucht. Met een overvloed aan humor kwam het emotionele verhaal duizend keer harder binnen. Hij sloeg de spijker op zijn kop toen hij zei: Al die buitenlanders zijn hier met ons belastinggeld. Een deel van de zaal moest lachen, maar toen hij daarna de ernst vertelde had niemand meer iets te lachen. Dit is momenteel een actueel onderwerp. Erg goed dat hij dit allemaal bespreekbaar maakte in zijn voorstelling, mijn complimenten. Hij vertelde over zijn televisie carrière. Een verhaal wat me erg is bijgebleven is het verhaal van Erik. Erik regelde alle bezoeken bij het televisieprogramma De Wereld Draait Door. Toen de agent van Richard Groenendijk een aantal jaren geleden belde, wilde ze hem niet hebben in het programma. Hij had maar vier van de vijf sterren en dat was niet goed genoeg. Een aantal jaren later won, de beste cabaretier van Nederland, de Poelifinario prijs (de cabaretprijs voor de theatermaker met het meest indrukwekkende programma van het seizoen.). De winnaar zit zoals gewoonlijk bij De Wereld Draait Door, zo ook Richard Groenendijk. Het besef kwam binnen: je wordt pas voor de buitenkant gewaardeerd, bij het winnen van het prijs. Zijn voorstelling zat bordenvol gevatte opmerking. Ook blikte hij terug op zijn eerdere show. Het blijft fantastisch om te zien hoe die man nooit is op gegaan in zijn glamour leven. Tenminste, zo lijkt het voor de bezoekers van zijn show. Hij wist ernstige zaken met een lach te vertellen. Het was een geweldige voorstelling, die me nu nog steeds aan het denken zet. Bij De Wereld Draait Door was hij niet goed genoeg met vier sterren, nou Richard van mij krijg je ze alle vijf!


bottom of page